Elokuvateattereiden yleisömäärä laski
kuulemma viisi prosenttia vuonna 2011 (http://www.hs.fi/kulttuuri/Elokuvateattereiden+yleisömäärä+laski+viisi+prosenttia+vuonna+2011/a1305552542936).
Minua siitä ainakaan ei voi syyttää, sillä kävin vuoden 2011 aikana elokuvissa 54 kertaa, mikä on tarkalleen 980 (yhdeksänsataakahdeksankymmentä) prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna. Tosin vain noin kaksi viidesosaa elokuvissakäynneistäni kohdistui ensi-iltaelokuvien näytöksiin, loput olivat elokuva-arkiston (nykyisin virallisesti Kansallinen audiovisuaalinen arkisto eli KAVA) näytöksiä tai festivaalinäytöksiä (Espoo Ciné, R&A).
Minua siitä ainakaan ei voi syyttää, sillä kävin vuoden 2011 aikana elokuvissa 54 kertaa, mikä on tarkalleen 980 (yhdeksänsataakahdeksankymmentä) prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna. Tosin vain noin kaksi viidesosaa elokuvissakäynneistäni kohdistui ensi-iltaelokuvien näytöksiin, loput olivat elokuva-arkiston (nykyisin virallisesti Kansallinen audiovisuaalinen arkisto eli KAVA) näytöksiä tai festivaalinäytöksiä (Espoo Ciné, R&A).
Suurin yksittäinen syy näin merkittävään
aktivoitumiseeni lienee ollut se, että kahden hengen taloudessamme luovuttiin
runsas vuosi sitten kokonaan televisiosta. Väliaikaiseksi tarkoitettu ratkaisu
on toistaiseksi jäänyt voimaan, kun olemme huomanneet, että ilman
televisiotakin pärjää. Samasta syystä myös elokuvalevyjen keräilyharrastus on
hiipunut. Hyvä niin, sillä havaintojeni mukaan aitoa elokuvateatterikokemusta
ei paraskaan kotiteatteri pysty päihittämään. Joitakin kymmeniä elokuvia on
silti tullut katsottua myös joko DVD-formaatissa tai netin kautta läppärin
näytöltä. DVD- ja Blu-Ray-levythän ovat oiva keino tutustua lähemmin itselle
tärkeisiin elokuviin, ja toisaalta niiden avulla on hyvä paikata olennaisia aukkoja
elokuvasivistyksessä, jos muunlaista mahdollisuutta ole.
Todettakoon aluksi tilastollisena faktana,
että viime vuoden elokuvissakäyntini jakaantuivat elokuvateattereittain
seuraavasti: Orion (Kansallisen audiovisuaalisen arkiston teatteri, Helsinki)
25 käyntiä, Bio Rex Sello (Espoo) 12 käyntiä, Kinopalatsi (Helsinki) 8 käyntiä,
Maxim (Helsinki) ja Bio Rex (Helsinki) 3 käyntiä, Flamingo (Vantaa), Kino Myyri
(Vantaa) ja Kino Tulio (toinen KAVA:n teatteri, Helsinki) yksi käynti.
Finnkinon lippulaivateatterissa Tennispalatsissa en siis käynyt vuoden 2011
aikana kertaakaan – miksi, sitä sopii arvailla. Toinen kiintoisa huomio on,
että Espoon Bio Rex on noussut eniten käyttämäkseni ensi-iltaleffojen
katselupaikaksi, vaikka itse asun Vantaalla. Orionin asemaa kärjessä ei silti
mikään horjuta.
Todettakoon lisäksi, että katsomistani
elokuvista neljätoista oli amerikkalaisia, kymmenen ranskalaisia, kahdeksan
italialaisia, neljä suomalaisia, neljä venäläisiä tai neuvostoliittolaisia,
kaksi brittiläisiä ja kaksi turkkilaisia; belgialaisia, eteläkorealaisia,
espanjalaisia, iranilaisia, japanilaisia, kanadalaisia, meksikolaisia,
puolalaisia, ruotsalaisia, saksalaisia, tanskalaisia ja unkarilaisia elokuvia
näin kutakin yhden. Tarjonta on siis (pääkaupunkiseudulla) ollut suhteellisen
laajaa, kun KAVA:n teatterit ja festarinäytännöt lasketaan mukaan. Se, että
nähtyjä elokuvia on enemmän kuin elokuvissakäyntejä, johtuu siitä, että olen
huomioinut myös kaksi toisen elokuvan näytöksen yhteydessä esitettyä
lyhytelokuvaa. Vanhimmat näkemäni elokuvat ovat vuodelta 1913, uusimmat
luonnollisesti viime vuodelta.
Mitkä sitten olivat niitä sykähdyttävimpiä
leffaelämyksiä vuonna 2011? Pakko todeta, että kaikkein sykähdyttävin taisi
olla Huuliharppukostajan (C’era una volta il
West / Once Upon a Time in the West, 1968) näkeminen alkuperäiseen loistoonsa restauroituna laitoksena
loppuunmyydyn Orionin kankaalta, Sergio Leonen käsikirjoittajakumppanin Sergio
Donatin juhlistaessa tapahtumaa läsnäolollaan. Tähän aikakauden murrosta
kuvaavaan elegiseen westerniin en näköjään ole vähääkään kyllästynyt vielä
kymmenenkään katselukerran jälkeen. Päinvastoin, yhä se saa aikaan kylmiä
väreitä tavalla, johon harva elokuva pystyy. Todella vaikuttava oli suurelta
kankaalta nähtynä myös Leonen joutsenlauluksi jäänyt myöhempi mestariteos Suuri
gangsterisota (Once Upon a Time in America, 1984). Tuskin milloinkaan on elokuvassa käsitelty ystävyyden,
petturuuden ja menetettyjen unelmien tematiikkaa yhtä sykähdyttävästi kuin
siinä.
Edellämainitut Leonen elokuvat näytettiin
osana Orionin “Vain muutaman Sergion tähden” -esityssarjaa, josta kävin
katsomassa myös Leonen ohjaukset Vain muutaman dollarin tähden (Per qualche dollaro in più, 1965)
ja Taistelu Rhodoksesta (Il colosso di Rodi,
1961). Viimeksimainittua sandaaliseikkailua en ollutkaan aiemmin nähnyt. Mielelläni olisin tutustunut myös kahden muun esillä olleen Sergion,
Corbuccin ja Solliman, tuotantoon, mutta Orionin syyskauden tarjonta oli
kertakaikkiaan liian herkullinen eikä kaikkea ollut mahdollista ahmia.
Elokuvistakin voi näet tulla ähky. Esimerkiksi sellaisia harvoin nähtävillä
olevia tapauksia kuin Pompeijin viimeiset päivät (Gli ultimi giorni
di Pompei, 1913) en halunnut missata, koska
elokuvan varhaishistorian kartoittaminen on minulla vielä alkutekijöissään.
Lähes sata vuotta vanhan elokuvan katsominen elokuvateatterissa on sitäpaitsi
aina jännä kokemus, kuin pieni aikamatka. Tärkeää oli päästä näkemään myös
italialaisen neorealismin avainteoksiin kuuluva Rooma – avoin kaupunki (Roma, città aperta, 1945), joka
odotusteni mukaisesti tärisytti nyt ihan eri tavalla kuin parikymmentä vuotta
sitten, jolloin sen edellisen kerran näin. En myöskään malttanut jättää väliin
esimerkiksi tuoretta 4K-restauraatiota Scorsesen Taksikuskista (Taxi Driver, 1976), joka tässä
muodossaan näyttikin todella upealta.
Orionin alkuvuoden ohjelmasta jäivät
mieleen, lähinnä haltioittavien loppukuviensa ansiosta, Andrei Tarkovskin Nostalgia (Nostalghia, 1983) ja Uhri (Offret, 1986), joita en aiemmin
ollut nähnyt. Ilokseni panin merkille, että lumesta ja pakkasesta huolimatta
Tarkovski sai kansan liikkeelle: tupa oli kummallakin kerralla täysi ja
kiemurteleva lippujono ulottui kadulle asti. Modernin “taide-elokuvan”
peruspilareihin kuuluva Alain Resnaisin ohjaus Viime vuonna Marienbadissa (L’Année dernière à Marienbad, 1961)
vietteli elegantilla kuvien tanssillaan, mutta ehkä vieläkin vaikuttavampi oli
unkarilaisen pitkien otosten mestarin Béla Tarrin hypnoottinen Werckmeister
Harmonies (Werckmeister harmóniák, 2000). Tarrin jo legendaarisen maineen saavuttaneen "magnum opuksen",
seitsentuntisen Sátántangón (1994) esityksen
jouduin valitettavasti aikataulusyistä jättämään väliin. Muun muassa Kurosawan Yojimbo (Yôjinbô, 1961) ja Truffaut’n Amerikkalainen
yö (La nuit américaine, 1973) kuuluivat niin ikään Orion-vuoden kohokohtiin.
Toisessa KAVA:n teatterissa Kino Tuliossa
näin Martin Scorsesen johdolla restauroidun version Powell & Pressburgerin
balettiklassikosta Punaiset kengät (The Red
Shoes, 1948), jonka hehkuvat Technicolor-värit
pääsivät tällä tavoin tarjoiltuna täysin oikeuteensa. Luullakseni oman aikansa
rohkeinta näkemyksellisyyttä edustava tanssidraama tarjosi myös kiinnostavan
vertailukohdan erääseen toiseen balettielokuvaan, josta kerron kohta.
Uusien elokuvien parhaat
Vuonna 2011 Suomessa kaupallisen ensi-illan
saaneista elokuvista kaikkein voimakkaimmin tunteita ravisteli ehkä Darren
Aronofskyn ohjaama balettipsykoilu Black Swan (2010).
Ainakaan mikään muu elokuva ei meillä kotona saanut aikaan yhtä kiihkeää
keskustelua kuin tämä häiriintynyt Joutsenlampi-variaatio, johon voi suhtautua
vaikkapa varoittavana esimerkkinä liiallisesta paineensietokyvyn uhmaamisesta.
Vuoden liikuttavin leffa oli kenties Sylvain Chomet’n perinteisellä tekniikalla
toteuttama piirrosanimaatio Illusionisti (L’illusionniste, 2010), Jacques Tati -vainaan toteutumattomaan käsikirjoitukseen
pohjautuva kertomus modernisoituvan maailman jalkoihin jäävästä
silmänkääntäjästä. Visuaalisesti häikäisevin ja taiteellisesti kunnianhimoisin
taas oli Terrence Malickin The Tree of Life
(2011), elämän tarkoitusta runollisesti pohtiva isä-poika-suhteen kuvaus.
Kunnianhimoisuudessaan lähes viimemainitun veroinen, ja ärsyttävyydessään sen
ylittävä, oli Lars von Trierin synkeä maailmanlopun visio Melancholia (2011).
Todenmakuisinta dramatiikkaa tarjosi
ensi-iltaelokuvista iranilaisen Asghar Farhadin ohjaama Nader ja Simin: Ero (Jodaeiye Nader az Simin, 2011),
jossa arkista avioerodraamaa käytetään ovelana ikkunana Iranin
yhteiskunnallisiin ongelmiin. Sen rinnalle on nostettava alkusyksyn
festaritarjonnasta kaksi elokuvaa, joita ei ainakaan vielä ole Suomessa tuotu
kaupalliseen levitykseen. Belgialaisten Dardenne-veljesten neorealistiseksi
luonnehdittu kasvukuvaus The Kid with a Bike (Le
gamin au vélo, 2011) säväytti riipaisevalla
tarinalla isänsä hylkäämästä ja tätä epätoivoisesti etsivästä pojasta;
turkkilaisen Nuri Bilge Ceylanin Once Upon a Time in Anatolia (Bir Zamanlar Anadolu’da, 2011) taas
johdatteli tunnelmallisilla pitkillä kuvillaan pohtimaan yhteiskunnallisiin
hierarkioihin, byrokratiaan ja kuolemanrangaistuksen oikeutukseen liittyviä
kysymyksiä.
Kevyemmän, viihteellisemmän linjaston
kärkipäässä ovat Woody Allenin ihanasti hupsu Pariisin-ylistys Midnight in
Paris (2011) ja Hergén sarjakuviin perustuva Steven
Spielbergin animaatio Tintin seikkailut: Yksisarvisen salaisuus (The Adventures of Tintin: The Secret of the Unicorn, 2011). Perinteistä juonivetoista genre-elokuvaa toimivimmillaan
edustivat näiden lisäksi Coen-veljesten komea western-päivitys Kova kuin
kivi (True Grit,
2010) ja tanskalaisen Nicolas Winding Refnin Hollywood-debyytti, sankaruuden
olemustakin tutkaileva ärhäkkä trilleri Drive
(2011).
Vielä on mainittava kaksi omaperäistä, aina
kiinnostavaa tyyliniekkaa: Pedro Almodóvar ja Aki Kaurismäki. Almodóvarin
tuotannon pimeämpää puolta edustava Iho jossa elän (La piel quel habito, 2011) sisältää
varmastikin vuoden hätkähdyttävimmät juonenkäänteet, kun taas Kaurismäen
siirtolaisteemainen Le Havre (2011) saa pisteitä
tyylin rikkeettömyyden lisäksi sadunomaisesta optimismistaan, joka tekee siitä
yhden vuoden sympaattisimmista elokuvista.
Alkuvuoden suosikeista Oscareita kahminut Kuninkaan
puhe (The King’s Speech, 2010) oli vähän liian yllätyksetön ja varman päälle tehdyn oloinen
säväyttääkseen minua toden teolla, mutta Colin Firthin pääosasuoritusta
Englannin änkytysongelmaisena kuninkaana Yrjö VI:nä ei ole suotta ylistetty.
Samalla tavalla myös Natalie Portmanin suoritus Black Swanin kunnianhimoisena mutta hauraana balettitanssijana on kaiken
osakseen saaman suitsutuksen arvoinen. Vaikutuksen tehneistä vähemmän huomiota
saaneista näyttelijöistä haluan nostaa esiin nuoren Hailee Steinfeldin, joka Kova
kuin kivi -elokuvan määrätietoisena teininä jättää
jopa päätähti Jeff Bridgesinkin varjoonsa.
Koska olen vahvasti kuvaorientoitunut
elokuvien katselija, sanottakoon vielä sananen myös elokuvaajien kunniaksi.
Visuaalisesti sykähdyttävimpiä vuoden 2011 leffoista ovat ehdottomasti olleet The
Tree of Life (kuvaaja: Emmanuel Lubezki) ja Melancholia (kuvaaja: Manuel Alberto Claro). Niiden kaikkein elämyksellisimmät
visiot on kuitenkin luotu suurelta osin tietokoneen avulla. Niinpä toteankin,
että elokuvauksellisesti palkitsevimpia viime vuoden leffoista ovat olleet Kova
kuin kivi (kuvaaja: Roger Deakins) ja Once Upon
a Time in Anatolia (kuvaaja: Gökhan Tiryaki).
Kaikkein lumoavin viime vuonna näkemäni
yksittäinen otos on kuitenkin ollut italialaisen maalaiskylän kiireetöntä
elämää seurailevassa Le quattro volte -teoksessa
(2010). Tuon otoksen vaikuttavuus ei tosin varsinaisesti ole kuvaaja Andrea
Locatellin, vaan joko käsittämättömän taidokkaan ohjauksen (Michelangelo
Frammartino) tai ihmeenomaisen sattuman ansiota. Jos yrittäisin tässä kuvailla,
mitä tuossa yhden otoksen kohtauksessa tapahtuu, en tekisi sille oikeutta. Sen
sijaan kehotankin lukijaa etsimään kyseisen elokuvan käsiinsä ja toteamaan
asian itse. Valitettavasti se ei välttämättä tule olemaan helppoa, sillä tätä
rauhallisesti soljuvaa vuorosanatonta festivaalitärppiä tuskin nähdään
kaupallisessa ohjelmistossa ainakaan Suomen valkokankailla.
Hieno vuosiraportti. Paljon olet nähnyt laadukkaita rainoja kuluneena vuonna. Täällä oli useita minullekin tuttuja elokuvia. Omastakin mielestäni Illusionisti oli vuoden liikuttavimmasta päästä. Tree of Life sykähdytti kuvillaan myös minua, vaikka oli osin melkein pitkäveteinen leffa. (Tosin selkeästi omanlaisensa elokuva ja ohjaajan tyyli, ja sellaista sopii aina kunnioittaa.) Tuo Le quattro volte -elokuva sen sijaan jäi kiinnostamaan - saa nähdä tuleeko joskus mahdollisuutta nähdä...
VastaaPoistaHieno kooste ja varsin elokuvarikas vuosi näemmä.
VastaaPoista