Ohjaus D. W. Griffith
Kansakunnan syntyhän on mielenkiintoinen paitsi elokuvahistorian kivijalkana myös yhtenä sen kaikkien aikojen kiistellyimmistä merkkiteoksista. Etenkin elokuvan räikeän rasistista rotunäkemystä on monien ollut vaikea hyväksyä. Thomas Dixon Jr:n romaaniin The Clansman: An Historical Romance of the Ku Klux Klan (1905) perustuvaa spektaakkelia vastustettiin poliittisesti kuohuttavan aiheensa vuoksi runsaasti jo ennen elokuvan valmistumista, ja samasta syystä kritiikki oli armotonta heti ensi-illan jälkeen. Kohusta ja protesteista huolimatta (tai osittain juuri siksi) elokuva osoittautui kuitenkin suurmenestykseksi lippuluukuilla, ja alaa seuranneet kriitikot näkivät myös sen taiteelliset ansiot heti tuoreeltaan. Griffith itse puolustautui sanomalla, ettei hänellä ole ollut muunlaisia päämääriä kuin kertoa – todellisiin historian tapahtumiin pohjautuen – elokuvallisesti tenhoava tarina.
No, ihan tuulesta temmattuja rasismisyytökset eivät ole, vaikka epäilemättä Griffithin "rasismi" onkin ainakin osittain tiedostamatonta. Kiistattomia ansioitakin elokuvalla joka tapauksessa on. Merkittäviä niistä ovat varsinkin historialliset. Ei ehkä ole olemassa toista elokuvaa, joka olisi vaikuttanut elokuvataiteen kehitykseen yhtä paljon kuin Kansakunnan synty. Se ei ole ainoastaan ensimmäisiä suuria (amerikkalaisia) kertomuselokuvia vaan yleisen ajattelun mukaan suorastaan klassisen elokuvakerronnan peruskivi ja "auteur-elokuvan" lähtölaukaus, jolle käytännössä kaikki myöhemmät elokuvat ovat jotain velkaa. "The birth of film as art", niin kuin usein sanotaan.
Tarina jakaantuu kahteen osaan siten, että alkupuolisko käsittelee sisällissodan vuosia ja jälkimmäinen puolisko jälleenrakennuksen aikaa. Tapahtumat nähdään kahden perheen, etelävaltiolaisten Cameronien ja pohjoisvaltiolaisten Stonemanien, silmin. Perheitä yhdistää se, että vanhimmat pojat Ben Cameron (Henry B. Walthall) ja Phil Stoneman (Elmer Clifton) ovat ystävyksiä. Phil myöskin tuntee vetoa Benin siskoon Margaretiin (Miriam Cooper) ja Ben taas ihastuu valokuvan perusteella Elsie Stonemaniin (Lillian Gish). Asetelmassa on ehkä aavistus teennäisyyttä mutta se myös symboloi kauniisti sodan mielettömyyttä. Runollisimmin elokuvan sodanvastaisuutta ilmentää kohtaus, jossa yksi poika kummastakin perheestä kaatuu taistelukentälle sylikkäin.
Elokuvan isoimmat ongelmallisuudet liittyvät sen jälkipuoliskoon. Siinä on kieltämättä sulattelemista, että pahamaineinen Ku Klux Klan (jonka Ben Cameron elokuvassa perustaa) nähdään sankarillisena järjestönä, joka "pelastaa Etelän mustan vallan anarkialta". Dixonin romaani ja Griffithin elokuva olivatkin itse asiassa merkittävästi vaikuttamassa siihen, että jo kertaalleen lakkautettu järjestö aktivoitui jälleen 1910-luvulla. Taidokkaan elokuvakerronnan voimasta (ja sen huolestuttavasta kyvystä vaikuttaa asenteisiin) todistaa se, että loppuratkaisujen koittaessa minäkin ihan oikeasti jännitin, ehtivätkö klaanilaiset pelastaa ahdinkoon joutuneet kanssakansalaisensa.
No mutta taiteen tietysti kuuluukin provosoida ja tarjota poikkeavia näkökulmia. Ja näin Kansakunnan synty todella tekee. Minussa teos on muun ohessa herättänyt palavan kiinnostuksen tutkia tätä Yhdysvaltain historian dramaattista vaihetta.
Elsie Stonemanille (Lillian Gish) paljastuu, että yksi klaanilaisista onkin hänen rakastettunsa (Henry B. Walthall). |
On oleellista huomioida, että Kentuckyssa syntyneen Griffithin oma isä oli osallistunut sisällissotaan Etelävaltioiden armeijan everstinä. Isän ja muiden sukulaisten kertomat tarinat kansakuntaa repineestä sodasta, sen syistä ja seurauksista ovat siten luoneet perustan hänen omalle maailmankuvalleen. Kansakunnan synnyssä Griffith kertookin eräänlaista romantisoitua versiota isänsä tarinasta, sodan hävinneen osapuolen tarinasta. Maailma ei ole, eikä ole koskaan ollut, mustavalkoinen, eikä ole olemassa yhtä totuutta.
Elokuvan historiallinen merkitys joka tapauksessa peittoaa sen sisällölliset kyseenalaisuudet. Toisaalta tarina on oikein viihdyttävä ja vetävästi kerrottu. Elokuvaan liittyvät luvutkin – 191 minuuttia, 5000 kuvaa, 18 000 ihmistä mukana tuotannossa – herättävät kunnioitusta.
Dynaamisen kuvakerronnan ohella huomio kiinnittyy yllättävän vivahteikkaisiin näyttelijäsuorituksiin. Varsinkin Miriam Cooper tummine, sielukkaine silmineen vangitsee minun katseeni tehokkaasti. Toinen silkalla säteilyvoimallaan kuvaruudun täyttävä on eteerinen Gish. Cameronien nuoremman tyttären dramaattisen roolin tulkitseva Mae Marsh säkenöi edellisiä räiskyvämmällä tavalla. Miespuoliset tähdet jäävät auttamatta näiden kolmen varjoon, vaikka kaikkein näkyvimmän roolin vetävä Walthall ihan karismaattinen sankari onkin. Griffithiä onkin monen muun asian ohella luonnehdittu elokuvan ensimmäiseksi suureksi naisten ohjaajaksi.
Pikkuosista voi tarkkasilmäinen elokuvahistorian tuntija bongata mielenkiintoisia kasvoja. Tuleva toimintaohjaajien A-sarjalainen Raoul Walsh (joka pian avioitui Cooperin kanssa) esimerkiksi näyttäytyy Lincolnin murhaajan John Wilkes Boothin roolissa. Merkittävän uran näyttelijänä, ohjaajana ja leffabisneksen taustavaikuttajana sittemmin tehnyt Donald Crisp taas on päässyt sonnustautumaan kenraali Ulysses S. Grantin univormuun. Avustajien joukosta on lisäksi mahdollista bongata sellaisia tulevia legendoja kuin Erich von Stroheim ja John Ford.
Kaiken kaikkiaan Kansakunnan synty on äärimmäisen kiehtova palanen elokuvan historiaa. Kenelläkään aihepiiristä tosissaan kiinnostuneella ei ole varaa sivuuttaa sitä.
+ elokuvahistorian kivijalka
+ vetävästi kerrottu tarina
+ aikansa parhaat näyttelijät pääosissa
+ inspiroi perehtymään Yhdysvaltain historiaan
− rotunäkemys arveluttaa
★★★★★
"Järjestys" on palautettu Etelään. Margaret Cameron (Miriam Cooper) ja Elsie Stoneman (Lillian Gish) etualalla. |
Blu-ray
Eurekan Masters of Cinema -sarjan blu-ray on erittäin korkealaatuinen niin kuin julkaisusarjan tuotokset tuppaavat olemaan. Restauroiduista 35-millisistä filmimateriaaleista skannattu leffa tarjotaan luonnollisesti alkuperäisessä 1.33:1 kuvasuhteessa. Kuvassa on jonkin verran digitaalista kohinaa, mutta vastapainoksi kuva on myös erittäin tarkka ja sävyrikas. Ottaen huomioon elokuvan iän kuvanlaatu on huikea. Mont Alto Motion Picture Orchestran käsialaa oleva musiikkisäestys on tarjolla sekä 2.0 stereo- että 5.1 surround-formaateissa.
Ekstratkin ovat mielenkiintoisia ja laadukkaita. Tarjolla on muun muassa seitsemän Griffithin ohjaamaa sisällissota-aiheista lyhytelokuvaa vuosilta 1910–11 sekä 24-minuuttinen dokumentti The Making of The Birth of a Nation (Robert G. Beecher 1993). Lisäksi mukana on vuoden 1930 uusintaensi-iltaa varten tehty intro, jossa Griffith keskustelee Kansakunnan synnystä näyttelijä Walter Hustonin kanssa, sekä tuon vuoden 1930 version alkutekstijakso (josta hämmästyksekseni Miriam Cooperin nimi on jätetty pois). Tärkein elokuvaa taustoittava ja sen historiallista merkitystä valottava lisuke on kuitenkin kotelosta löytyvä 44-sivuinen kirjanen.
Kuva ja ääni: ★★★★★
Ekstrat: ★★★★★
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti