Ohjaus Jan Švankmajer
Aletaanpa vähitellen käydä läpi myös näitä oman blu-ray-kokoelmani aarteita. Ensimmäisenä vuoron saa omalaatuinen tšekkitulkinta äskettäin pyöreitä vuosia täyttäneestä satuklassikosta. Charles Lutwidge Dodgsonin alias Lewis Carrollin kirjoittama Liisan seikkailut ihmemaassahan julkaistiin ensimmäisen kerran loppuvuodesta 1865. Siitä pitäen se on innoittanut niin lapsia kuin heidän vanhempiaankin ja myös lukuisia elokuvantekijöitä kaikkialla maailmassa. Kokeellisilla lyhytfilmeillä 1960-luvun alusta alkaen uraa luoneelle Jan Švankmajerille se tarjosi 1980-luvulla aihion ensimmäisen pitkän elokuvansa käsikirjoitukseen.
Tämä Alice on esitetty Suomessa televisiossa Liisa ihmemaassa -nimisenä, mutta tuo nimi johtaa mielestäni vähän harhaan. Kyseessä ei nimittäin ole niinkään elokuvaversio Carrollin sadusta kuin Švankmajerin omien lapsuuskokemusten läpi suodattunut tulkinta siitä (alkukielisen nimen suora käännös olisi suunnilleen "Jotakin Liisasta"). Vaikka elokuvan alussa Liisa (eli tšekkiläisittäin Alenka) sanookin, että "näette nyt lapsille tarkoitetun elokuvan... ehkä", niin lastenelokuva Alice nimenomaan ei ole. Ainakaan ihan pienille lapsille juuri ennen nukkumaanmenoaikaa sitä ei kannata näyttää. Paremminkin Alice on aikuisille suunnattu elokuva lapsen kokemusmaailmasta ja sellaisena vallan erinomainen. Elokuvan nyrjähtäneessä tunnelmassa on jotakin etäisesti tuttua. Se muistuttaa häiritsevällä tavalla lapsena näkemiämme unia ja on myös samalla tavalla todentuntuinen kuin ne. Lasten unethan ovat... hyvin todentuntuisia.
Kaikesta huolimatta Alice noudattaa Carrollin kertomuksen päälinjoja melko uskollisesti. Jotkut olennaiset hahmot kuten Irvikissa tästä tosin puuttuvat. Alussa näemme Liisan tylsistyneenä joen partaalla kirjaa lukevan kaitsijansa (jonka kasvoja emme näe) seurassa heittelemässä kiviä veteen. Pian olemme siirtyneet sisätiloihin sekalaista rojua täynnä olevaan huoneeseen, jossa Liisa havahtuu, kun lasisen näyttelylaatikon täytetty kani alkaa elehtiä. Se pukee itselleen vaatteet, ottaa vatsastaan (!) esiin taskukellon, putsaa sahajauhot sen päältä pois, toteaa olevansa myöhässä ja lähtee lipettiin. Hämmästynyt ja utelias Liisa tietysti seuraa perässä ja tulee näin alkavalla seikkailullaan kohtaamaan mitä kummallisempia ilmestyksiä. Tai oikeammin omasta elinympäristöstä tuttuja esineitä ja asioita jotka vain ovat muuttuneet – eläviksi. Porttina ihmemaahan toimii dalimaisessa unimaisemassa seisovan vanhan koulupulpetin vetolaatikko.
Elokuva on toteutettu live actionia ja stop motionia yhdistellen siten, että Liisan roolin vetää Kristýna Kohoutová -niminen pikkutyttö, kun taas kaikki muut tarinan hahmot ovat... hmm... erilaisia animoituja asioita. Švankmajer on tosiaankin antanut mielikuvituksensa liidellä vapaasti niitä luodessaan. Verraton hahmo on esimerkiksi sukasta tehty perhostoukka, joka itse neuloo silmänsä kiinni käydessään levolle. Hullu Hatuntekijä puolestaan on Alicen hahmoista se, joka selvimmin kytkee elokuvan Švankmajerin taiteen alkujuuriin: perinteikkääseen ja maailmankuuluun tšekkiläiseen nukketeatteriin.
Toinen vähintään yhtä tärkeä vaikutin ohjaajan uralla on ollut surrealismi. Kommunistihallinnon aikana Švankmajer oli sen vuoksi viranomaisten silmissä hankala tapaus niin kuin kaikki muutkin taiteilijat, jotka eivät asettuneet ruotuun. 80-luvulla ohjaajalta kiellettiinkin elokuvien tekeminen joksikin aikaa. Mutta tuonkin ajan idearikas taiteilija käytti hyödyksi valmistelemalla ensimmäistä pitkää elokuvaansa Alicea ja hankkimalla sille kansainvälisen rahoituksen. Yhteistuotantoihin järjestelmä suhtautui aina myönteisesti muun muassa siksi, että ne toivat maahan arvokasta länsivaluuttaa. Sen ansiosta tämä poliittistakin sanomaa epäilemättä sisältävä lapsekkaan mielikuvituksen ja vapaan hengen ylistys saatiin toteutettua.
+ persoonallinen tulkinta klassikkosadusta
+ voimakas, unenomainen tunnelma
+ mielikuvituksen ja elokuvallisen kekseliäisyyden juhlaa
– edellyttää ehkä alkuperäistarinan tuntemusta avautuakseen täysin
★★★★★
Blu-ray
Katsoin Alicen BFI:n tuplaformaattijulkaisulta, joka sisältää elokuvan sekä blu-ray- että DVD-muodossa. Ainakin blu-ray-versio on teknisesti erittäin korkeatasoinen niin kuin BFI:ltä on lupa odottaa. Olin tosin huomaavinani pientä säröilyä joissakin kohdin ääniraitaa, mutta ehkä vain kuvittelin. Kuvalähteenä on ollut alkuperäinen 35-millinen välipositiivi, joka on skannattu 2K-laatuisena ja käsitelty teräväpiirtoisena. Kuvasuhde on 1.33:1, ääniformaatti mono 2.0. Alkuperäisen tšekinkielisen ääniraidan lisäksi tarjolla on englanninkielinen dubbaus. Tekstitys on saatavilla vain englanniksi. Englantia ja tšekkiä taitamatonkin pystyy elokuvaa silti vaivatta seuraamaan, sen verran tukevasti kerronta painottuu kuvaan ja tehoääniin.
Lisämateriaaleista kiehtovimpia ovat kaksi Quay-veljesten His Name Is Alive -yhtyeelle ohjaamaa musiikkivideota (Stille Nacht II: Are We Still Married? ja Stille Nacht IV: Can't Go Wrong Without You). Ne ovat ilmiselvästi saaneet paljon vaikutteita Švankmajerin Alicesta ja ovat omiaan herättämään kiinnostusta brittiveljesten muuhunkin tuotantoon. Hauskana kuriositeettina mukana on myös varhaisin tunnettu Liisan valkokangasesiintyminen (Alice in Wonderland, Percy Stow & Cecil M. Hepworth 1903). Ajan tavan mukaisesti se on lähinnä filmattu kuvaelma joistakin keskeisistä kohtauksista ja paikoin pahasti vaurioitunut. Muita ekstroja ovat Britannian maa- ja kalatalousministeriön sponsoroima tiedotuselokuva Alice in Label Land (1974) sekä pelkästään DVD:ltä löytyvä Cadburyn makeistehtaan mainosfilmi Elsie and the Brown Bunny (1921). Kumpikin niistä ammentaa luonnollisesti paljon Liisan seikkailuista.
Kaikkein tärkein lisuke on kuitenkin kotelosta löytyvä 31-sivuinen kirjanen, joka tarjoaa hyödyllistä taustatietoa itse elokuvasta. Kommenttiraitoja levyillä ei ole.
Kuva ja ääni: ★★★★★
Ekstrat: ★★★★★
Kaikkein tärkein lisuke on kuitenkin kotelosta löytyvä 31-sivuinen kirjanen, joka tarjoaa hyödyllistä taustatietoa itse elokuvasta. Kommenttiraitoja levyillä ei ole.
Kuva ja ääni: ★★★★★
Ekstrat: ★★★★★
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti